Michaela Ella Hajduková - Tanečnica

Kníh s tématikou vojny je na svete toľko, že pri každej novej si človek povie, že ho už nič nemôže prekvapiť. Opak je však pravdou, ani všetky knihy dokopy nevedia podať všetko zúfalstvo a bolesť, ktorou si ľudia museli prejsť. Nikdy nesmieme zabudnúť. Nikdy nesmieme zabudnúť, že sloboda, ktorú máme teraz, si pred mnohými rokmi vyžiadala drahú daň. Daň v podobe ľudských životov a množstva zlomených duší, akou bola aj jedna nešťastná Tanečnica...


Žáner: Historický román
Vydavateľstvo: Motýľ
Rok vydania: 2018
Počet strán: 344

Anotácia:
Julienova rodina a ďalšie tisíce židov zomreli strašnou smrťou v koncentračných táboroch. Jedna z mojich dvoch najlepších kamarátok má vytetované číslo, ktorého sa nikdy nezbaví. Druhá zomrela pod rukami doktora Mengeleho, ktorého meno vyslovila Olive len pošepky a cez zovreté pery. Ako jej mám po tom všetkom povedať, že som odišla do Nemecka a vzala si Nemca v nacistickej uniforme? 

Bohémske 20. roky 20. storočia v Paríži. Geraldine de Laffont tancuje vo vzduchu na čiernych stuhách. Jej životom je divadlo Folies Bergére a jeden nemecký muž. Je mladá a bezstarostná, až kým pritvrdo nedopadne na zem – jej stuhy sa zmenia na nacistické vlajky a milovaný muž má odrazu nacistickú uniformu. Zdrvená Geraldine poznačená príchodom vojny stráca viac ako len vlastné ilúzie. Osud jej vracia lásku, ale berie viac, ako je človek schopný uniesť. Jej mrazivý príbeh je ako zostup do neznámeho podzemia. Začnete v krásnom zámku a pôjdete hlbšie... chodby času vás prevedú životom odvážnej ženy a vzápätí vás nepripravených hodia z pompéznych divadelných dosiek do zbombardovaných Drážďan. Okázalé chodby Reichstagu v Berlíne i šesť mŕtvych detí vo vodcovom bunkri. Ako hlboko sa dá ukryť pravda? O mnoho rokov neskôr prichádza do Paríža Júlia rozhodnutá vypátrať svoje korene. Skutočnosť, že zdedila zámok, však zďaleka nie je takým šokom ako to, že otvorí Pandorinu skrinku a vypustí z nej všetky hrôzy, ktoré musela prežiť jedna nešťastná... Tanečnica. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem megaknihy.sk.
Teraz som vdova. Vdova po nemeckom mužovi, ktorý nosil uniformu. Koho bude zaujímať, na čej strane skutočne stál?

Hneď na začiatku musím povedať, že romány od slovenských autorov som nikdy nevyhľadávala. V minulosti som mala možnosť prečítať si pár kníh, no vždy boli príliš predvídateľné a autor sa nevedel pohrať s možnosťami, ktoré mu daný príbeh poskytoval. Všetko sa zmenilo, keď som v kníhkupectve prvýkrát siahla po knihe od Michaely Elly Hajdukovej v nádeji, že to nebudú opäť vyhodené peniaze. Dnes sa hanbím, že som všetkých autorov hádzala do jedného vreca, pretože Michaela by sa za svoje knihy rozhodne nemusela hanbiť ani v zahraničí. Čitateľ sa pri nej ani na minútu nenudí a vie využiť skrytý potenciál svojho príbehu. 


Veľká časť knihy Tanečnica sa odohráva v období druhej svetovej vojny, čo samozrejme vyžaduje dokonalé ovládanie dejín, no Michaela to zvládla na jednotku. Dokáže opísať udalosti tak živo, až máte zimomriavky. Napriek tomu, že sa jedná o fiktívny príbeh, veľa udalostí je skutočných, až sa mi nechce veriť, čo bol kedysi človek schopný napáchať. Zúfalstvo, smútok, hnev i nádej. Všetky tieto pocity s vami budú pri čítaní lomcovať a vy sa budete cítiť ako na horskej dráhe.

Dejiny sú plné krvi a smrti. Chcel som robiť niečo, v čom môžem byť užitočný. Ľudská duša potrebuje uzdraviť rovnako ako telo. A táto vojna ma len utvrdila v tom, že som sa vtedy rozhodol dobre. Svet je teraz plný zlomených duší. Po tejto vojne sú navyše dejiny znova krvavejšie, lebo ľudia sú nepoučiteľní. 

V knihe je zaznamenané dlhé časové obdobie pred, počas, ale aj po vojne, keďže sa jedná o príbeh troch generácií žien. V príbehu sa objavuje množstvo postáv, čo zapríčiňuje, že trošku trvá, kým si čitateľ v hlave roztriedi vzťahy a spojitosť medzi nimi. Časom sa však na to dá zvyknúť a nebudete sa cítiť stratení medzi toľkými menami. Dej sa dá rozdeliť na prítomnosť a minulosť, no nájdete tam aj kúsok mystiky. Samotná úvodná časť, ktorá sa odohrávala v prítomnosti ma veľmi nezaujala a dej sa ťahal slimačím tempom. V polovici knihy však prišiel zvrať a ja som sa od nej doslova nevedela odlepiť. Nezvyknem pri knihách plakať, no pri tejto mi slzy tiekli potokom. Autorka sa totiž nesnaží nič zakryť a popisuje veci tak, aké skutočne boli. Občas si preto musíte dať pauzu, aby ste si utriedili myšlienky a dostali z hlavy všetky desivé obrazy. V románe sa venuje najmä životu v Nemecku počas druhej svetovej vojny, programu Lebensborn, ktorého cieľom bolo zvýšiť počet árijských detí, či deťom s Downovým syndrómom (kedysi nazývaným mongolizmus). Keď si už budete naivne myslieť, že je koniec a nič horšie sa už hlavnej postave nemôže pripliesť pod nohy, autorka vám prichystá ďalšiu ranu. 

V nebezpečných časoch si musíme pomáhať, aby sme vedeli, že sme ešte stále ľuďmi.

Tanečnica je strhujúci príbeh o odvahe, láske, ľudskosti a snahe prežiť v časoch, kedy človek nevedel, či sa vôbec ráno zobudí. Dodnes držala poprednú priečku v mojej knižnici medzi historickými románmi Zlodejka kníh od Markusa Zusaka, no táto kniha ju rozhodne predbehla. Mala som možnosť prečítať si aj najnovšiu knihu ZlatovláSSka od tejto autorky a musím povedať, že Michaela sa pri každom novom románe vie popasovať so slovami lepšie a lepšie. Pre mňa je jednou z najlepších novodobých slovenských autoriek vôbec.

Zaujal Vás tento príbeh? Čítali ste už nejakú knihu od M. E. Hajdukovej?

CONVERSATION

2 komentárov:

  1. Příběhy z války moc nečtu, jelikož se v historii moc neorientuji, nicméně příběh je určitě zajímavý a vezme za srdce :)
    MyGoldenMind

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za Váš komentár!

Back
to top